Asystent rodziny
Zgodnie z Ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 roku (Dz. U. Nr 149, poz. 887 ze zm.), celem pracy asystenta rodziny jest wspieranie rodziny w osiągnięciu przez nią stabilności życiowej, umożliwiającej prawidłowe wypełnianie funkcji opiekuńczo-wychowawczej.
ZADANIA ASYSTENTA RODZINY
1. sporządzenie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i przy wsparciu pracownika socjalnego oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
2. opracowanie we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną skoordynowanego z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
3. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego i w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi oraz prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
5. wspieranie aktywności społecznej rodzin;
6. motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy zarobkowej;
7. motywowanie rodziców do udziału w zajęciach kształtujących prawidłowe wzorce rodzicielskie i umiejętności psychospołeczne;
8. udzielanie wsparcia dzieciom;
9. podejmowanie interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
10. dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny oraz sporządzanie opinii o rodzinie na wniosek sądu;
11. monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
12. współpraca z zespołem interdyscyplinarnym, jednostkami administracji rządowej, organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami i osobami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
UPRAWNIENIA ASYSTENTA RODZINY
1. wgląd do dokumentów zawierających dane osobowe członków rodziny, niezbędne do prowadzenia pracy z rodziną (imię i nazwisko, data urodzenia, obywatelstwo, adres zamieszkania, stan cywilny, wykształcenie, zawód, miejsce pracy, źródła dochodu, dane dotyczące warunków mieszkaniowych, dane dotyczące sytuacji prawnej oraz aktualnego pobytu dziecka, dane o rozwoju psychofizycznym dziecka);
2. występowanie do właściwych organów władzy publicznej, organizacji oraz instytucji o udzielenie informacji, w tym zawierających dane osobowe, niezbędnych do udzielenia pomocy rodzinie;
3. przedstawianie właściwym organom władzy publicznej, organizacjom oraz instytucjom ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw rodziny.
Publikacja dnia: 07.04.2012
Dokument z dnia: 07.04.2012
Dokument oglądany razy: 7 123